מערכת הניקוז מתחת לווילנה העתיקה

ב-23 בספטמבר 1943 מחסלים הגרמנים את גטו וילנה. כ-11,000 יהודים מוצאים מהגטו לכיכר רוסה שם הם ממויינים לחיים או למוות.
באותו יום בשעות אחר הצהריים יוצאים מן הגיטו דרך מערכת הביוב העירונית כ-120 מחברי פ.פ.או. בראשות אבא קובנר לכוון יערות רודניקי. בספר הפרטיזנים היהודים כרך א' עמוד 51 מתוארת דרמת ההליכה/זחילה בקטע שבין פתח הכניסה ברחוב רודניצקה 9 לפתח היציאה ברחוב איגנטובסקה 5.


ניסיתי לדמיין ולחוש את שעבר על הפרטיזנים הצעירים שנפרדו דקות ספורות קודם לכן משארית משפחתם (הפקודה אסרה את גילוי מקום היציאה אפילו מבני המשפחה) באותן שעות בעת שעברו בקטע שאורכו בסך הכל כ-800 מ'. שמעתי את סיפורו של אחד המשתתפים במסע אומר בין השאר כי באחד מרגעי הייאוש שם בביוב: "רציתי לירות לעצמי כדור בראש אלא שחששתי כי גופתי תחסום את המעבר לחברי".




התחלתי בגוגל תמונות וחיפשתי sewer vilnius ומיד מצאתי צילום. התחקיתי על מקור הצילום וגיליתי כי הוא 1 מתוך 29 צילומים שאוחסנו ב Picasa (אלבום תמונות של גוגל). התמונות הועלו ע"י צעיר בשם Henrikas. האלבום מכיל סדרת צילומים המתעדים סיור בקוי הביוב והניקוז של וילנה ושצולמו במסגרת "טיול" שערך עם חבריו באוגוסט 2008 באזור שמתחת לווילנה העתיקה. שם כזכור, הוקמו בזמנו 2 גטאות וילנה.
מאחר ואלבומי Picasa מאפשרים השארת הערות הקלדתי באלבום את הבקשה הבאה: התוכל לתאר במדוייק את נתיב הליכתכם ?
עברו כחודשיים ובתיבת הדואר שלי מצאתי את מכתבו של Henrikas ובו התנצלות על האיחור במתן התשובה ומפה המתארת את נתיב הליכתם שאמנם השיק לגבולות גטאות וילנה.
עותק מהמכתב נשלח גם למדריך שהוביל אותם באותו סיור תת קרקעי. ובתוך יומיים מצאתי בתיבת הדואר שלי את הודעת הדואר של Daumantas חוקר חרקים מווילנה שלצורך עבודתו יורד פעמים רבות לוילנה תחתית ומעת לעת הוא גם מדריך טיולים :) בביוב.
מתברר, כי הוא מכיר היטב את סיפור ונתיב יציאת הפרטיזנים מהגטו. הוא קרא את עדותו של שמואל קפלינסקי שהוביל אז את קבוצת הפרטיזנים (שמואל , חבר המחתרת הכיר היטב את מבוכי הביוב כיוון שבמסגרת תפקידו לפני המלחמה היה אחראי מטעם העיריה על תחזוקת מערכת הביוב והניקוז באותו אזור). Daumantas מצרף למכתבו צילומים נוספים, עותק מספר (בפורמט PDF) שעוסק בווילנה תחתית ההיסטורית ובו פרק מיוחד על מחבואי נשק ומלינות משפחתיות (מלינה = מחבוא) מתקופת הגטו ושנמצאו ב "וילנה תחתית". את ההפתעה הוא שומר לסוף: סרט שצילם המתאר לדעתו את נתיב הליכתם המשוער של אבא קובנר וחבריו.
את הסרט דובר הליטאית שלחתי לד"ר אהרון עינת מאיגוד יוצאי וילנה והסביבה בישראל שדאג לתמללו ולתרגמו לעברית.
את הסרט המיר אברהם - אחראי מעבדת המחשבים של "אולפנת צביה הרצליה" לקובץ במבנה שאיפשר לי להוסיף את כיתוביות התרגום לעברית בגוף הסרט.






"מנהרות הביוב" - הסרט ששלח Daumantas






עבודת החקר של נטע
הצעתי לנטע תלמידת אולפנת צביה שם אני מלמד לחקור את סיפור יציאת הפרטיזנים ליערות רודניקי ביום חיסול הגטו ב-23 בספטמבר 1943. את העבודות עושות התלמידות כיחידה שלישית בבגרות בהיסטוריה (מיזם רילשיונט הוכר כיחידה בהיסטוריה) ולצורך כך אותרה ונקבעה פגישת ראיון עם חסיה טאובס - ורשבצ'יק שהיתה שם ומתגוררת היום ברמת גן.
ליוויתי את נטע והשתתפתי בראיון המצולם בוידאו.
כבר עם תחילת הראיון סיפרה לנו חסיה כי העלתה על הכתב את שעבר עליה בגטו וילנה וביערות רודניקי במסמך הנקרא "רשימותי לגיורא" אותו רשמה לבקשת בנה גיורא ושהוקלד במכונת כתיבה בשנת 1981. בביתה היו 4 עותקים המחזיקים כ"א 92 עמודים. את "רשימותי לגיורא" הפסיקה לכתוב כאשר בנה גיורא נפטר טרם זמנו. ("בהיותי במקום זה ברשימותי לגיורא - הוא הלך לעולמו ב17/11/81 והוא בן 30, ומטרת רשימותי תמה.").
ביקשנו עותק לקריאה ונענינו תוך הבטחה להחזירו מיד לכשנסיים.
הראיון המתוכנן התפתח מעבר למצופה וזכינו לשמוע תיאורים מופלאים. הנה אחד מהם: התייסרות (וידאו)
במהלך הראיון הצגנו לחסיה את מסלול היציאה המשוער של הפרטיזנים ע"ג גוגל מפות ואת הסרט "מנהרות הביוב" ששלח דאמנטס.


תגובת חסיה לאחר שצפתה בסרט







מבצע הקלדת 92 עמודי "רשימותי לגיורא"
חזרנו לכיתה וסיפרנו לתלמידות את קורות הראיון עם חסיה והצענו כי כל תלמידה תקדיש מזמנה כדי הקלדת עמוד אחד-שניים. התלמידות נענו, צילמנו את העותק שהבאנו, פתחנו בלוג ובתוך זמן קצר רשימותי לגיורא פורסם באינטרנט. חסיה השתתפה באופן פעיל מאד בבדיקה ותיקון שגיאות ההקלדה.



[- בירור עם רחל קסטניאן מנהלת המוזיאון היהודי בווילנה אודות מיקום נתיב היציאה המשוער של הפרטיזנים. היא צופה בסרט ומאשרת את דברי חסיה.]
- היחסים עם דאמנטס מתפתחים ולאחר שמצאתי קצת מידע אודותיו, את אתר האינטרנט שלו וסרט בו הוא מצולם בפעולה (להלן: Daumantas בפעולה) אני מעלה בפניו הצעה לבדוק אפשרות (טכנית) לשחזר את מסע הפרטיזנים.
דאומנטס יוצא לשטח ומוצא כי אמנם הכניסה לביוב ברחוב רודניצקה 9 חסומה וכנראה הרוסה (ומאשר בכך את דברי מנהלת המוזיאון). אבל בהמשך רחוב Vokiečių המערכת שלמה והוא מחליט לסייר בה.










Daumantas בפעולה




בינתיים...


- איגוד יוצאי וילנה בישראל פותח בהרשמה למצעד החיים בווילנה.
- דאומנטס בודק את הנתיב הנכון ומאשר כי את חלקו אפשר לסייר.
- נבדקת האפשרות כי תלמידי בית הספר היהודי "שלום עליכם" בווילנה יצעדו ב-22 באפריל 2009 באופן סמלי מעל לנתיב הפרטיזנים. מרחוב רודניצקה 9 לפתח היציאה ברחוב איגנטובסקה 5
- באיגוד יוצאי וילנה נרשמים מספיק אנשים והמסע מתוכנן לצאת אי"ה ב 19/4/09 . אני מקווה שגם חסיה תוכל להשתתף.
- דאומנטס מצלם (1/4/09 ) את הנתיב התחתי ברחוב Vokiečių



מצעד החיים בווילנה צעד לפונאר ב-21 באפריל ואני הצטרפתי. ב-14:00 התקיים טקס ממלכתי רשמי ליד האנדרטה הכללית בהשתתפות נשיא ליטא. טכס מכובד מאד בו צויינה בין השאר העובדה כי נציגי ממשלת ליטא עזבו את אולם הכינוסים בדרבן כשאחמניג'אד נאם יום קודם.
אח"כ ערכנו טכס יהודי ליד בורות ההריגה טכס בו השתתפו כ-50 איש מיוצאי וילנה וצאצאיהם, השר יצחק בוז'י הרצוג, שגריר ישראל בליטא מר עברי ועוד. מילות "אל מלא רחמים" נישאו במקום ללא רחמים בו נטבחו כ-80 אלף מיהודי וילנה והסביבה.

למחרת השתתפנו בטקס יום השואה בבית הספר היהודי "שלום עליכם". התלמידים מוריהם ומנהלם הציגו באידיש מסכת מרגשת שגרמה לרבים בקהל להזכר בימי ילדותם בווילנה ולהזיל דמעה(ות). גם דאומנטס השתתף בטקס "פעם ראשונה בחיי ששמעתי אידיש ועברית" כך אמר בהתרגשות.
את התלמידים (כתות ח') פגשנו מיד לאחר הטכס בכיתת ה"עברית" בבית הספר. סיפרנו והצגנו להם את סיפור יציאת הפרטיזנים מהגטו ליערות רודניקי דרך תעלות הניקוז באמצעות מפות וסרטים שדאומנטס תאר ברוסית, הפגישה תוכננה לשעה אבל נמשכה כשעתיים, כל התלמידים והתלמידות הביעו את רצונם להכנס איתנו למערכת הביוב שתוכננה לאותו יום בצהריים.



בקרוב תאור שחזור המסע ...







צביקה שורצמן